Try look at this ..

Saturday 25 February 2012

Pendidikan negara perlu kajian semula

BARAM, Miri 25 Feb. – Sistem pendidikan negara perlu dikaji semula dalam usaha meningkatkan kualiti bagi melahirkan modal insan berkemahiran tinggi yang mampu berdaya saing di peringkat global.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, untuk tujuan itu, Kementerian Pelajaran akan menyediakan satu laporan lengkap yang dijangka siap akhir tahun ini berhubung inisiatif yang perlu bagi mewujudkan sistem pendidikan berkualiti tinggi.
Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, menerusi laporan berkenaan, kementerian akan mendapatkan maklum balas daripada semua pihak berkaitan di samping mengadakan beberapa sesi dialog pendidikan bagi mendapatkan pandangan berhubung perkara itu.
‘‘Saya belum berpuas hati dengan tahap pencapaian dalam sistem pendidikan kita kerana masih banyak perkara yang boleh dilakukan dan satu daripadanya ialah kita perlu mempunyai sejumlah warga pendidik yang mahir dan terlatih.
‘‘Di negara kita, menerusi beberapa ujian tertentu yang dilaksanakan, kompetensi guru jika dilihat dari segi penanda aras antarabangsa, masih ada perbezaan ketara berbanding negara-negara lain,” katanya pada sidang akhbar di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tinjar, Pekan Lapok, daerah kecil Bakong dekat sini petang ini.


sumber:UtusanMalaysia

No comments:

Post a Comment